dinsdag 15 januari 2008

De eerste nieuwskring

Wat ging het geven? Een andere manier van kring houden, het was even wennen. Was er nu een voorzitter? Kunnen we pionnetjes zetten?
Na wat heen en weer gepraat kwamen we tot het besluit dat er: ja, een voorzitter nodig was en dat we pionnetjes konden zetten om een nieuwsje te vertellen.
En wat er allemaal uit kwam? Ik haalde mijn hart op.
Arno vertelde over een foto die hij zag in een boek van een grote octopus die men gevonden had. Hij had een pijl op zijn hoofd en maar één oog. Er was plots heel wat interesse. We vroegen ons van alles af : Waar leefde dit? Welk kleur was het? Hoe groot was het? Waarvoor diende de pijl? Wat is een octopus? Hoe heten die "poten" en wat staat daar op? Heeft iemand al inktvis gegeten? Wat een hoeveelheid aan leerstof in een notendop. Arno tekende die inktvis ook voor ons. Mooi.

Oona vertelde over haar hond die geen kippenboutjes mag eten. Waarom niet? En ook niet van ander vlees? Wat zal er dan gebeuren? We leerden dat kippenboutjes makkelijk splinteren. We hebben allemaal al eens een splinter in onze vinger gehad. Stel je dit voor in je slokdarm. Veel geleerd ook, vooral dat je geen kippenbouten mag voeren aan een hond. Toch wel iets belangrijk.
Hanne vertelde dat haar opa vogels houdt. Er is één vogel doodgegaan omdat hij verstopt zat. HIj kon niet meer plassen. Hilariteit alom. Maar wederom iets leerrijks aan verbonden. Wie weet hoe de kaka van vogels eruit ziet? Lijkt dit op die van dieren of van ons? Hoe komt dat?
Arno wist ons te zeggen dat de vogels samen kaka en pipi doen. AHA! We leerden het woord cloaca. En de dino's hadden dit ook. Wat een nieuwtje over een dood vogeltje met zich mee kan brengen.

Luka vertelde dat er twee kindjes die bij haar mama naar school gaan en in een rolstoel zitten, niet meer kunnen komen. Ze mogen niet meer op de trein met de rolstoel.
OOOO, GEEN begrip voor de treinbestuurder hier. Wat zou hij zelf zeggen als hij in een rolstoel zat en ook niet op de trein mag, zei Sjef.
Luka vertelt ons later of haar mama er iets heeft kunnen aan doen.
En Arno zoekt op in welk boek hij die octopus gezien heeft.

Het was een héééééle leuke ronde op deze manier. En de inbreng en betrokkenheid van de kinderen was heel groot.
fijn.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

tof dat het lukt!!
ik had blijkbaar een ideaalbeeld van de ronde want ik dacht dat het er soms zo al ongeveer aan toe ging.
els

Wendy zei

Ik herinner me, van toen ik ook rondes deed, dat dat wel gebeurde dat kinderen met zulke onderwerpen aankwamen. Maar in vergelijking met het aantal andere 'gewone' onderwerpen (ik ga spelen bij..., kleine speelgoedjes tonen,...)gebeurde dit veel te weinig. Blijkbaar kan het wel anders. Dat is fijn.

Anoniem zei

hoi ,
leuk om te horen dat het zo fijn verlopen is , ik dacht ook zoals els dat de rondes er zo al aan toegingen maar blijkbaar niet dus. hanne heeft er zelfs niks over verteld. het verwonderd mij dat ze bij de kippeboutjes niet verteld vheeft van haar peter die door het eten van kip een serieuze snijwonde in zijn tong heeft gehad !!!!!!!!ik zou zeggen doe zo verder
an

Wendy zei

Zo'n 'gewone' onderwerpen, zoals ik het hierboven noemde, kunnen ook van belang zijn om een kind aan te zetten tot iets vertellen in de ronde, en om een boodschap zo te structureren dat het voor een luisteraar duidelijk wordt,...
Er moet dus wel een mogelijkheid blijven om dat te doen (dat was vooral op maandag dacht ik), maar de kinderen mogen er niet in blijven hangen. Op deze manier worden ze duidelijk gestimuleerd om ook iets anders, iets nieuws te vertellen. Ine ging alvast op zoek naar 'nieuws'.

Anoniem zei

de trein rijdt terug met service voor de rolwagens.
dit heeft de NMBS beslist omdat er te veel mensen boos waren dat de trein niet meer zou rijden;
LUKA