woensdag 9 januari 2008

kringgesprekken

Nav mijn nascholing rond kringgesprekken zal er in de volgende weken het één en ander veranderen bij ons dagelijks rondemoment.
Ik leerde dat een kringgesprek niet alleen kan bestaan rond dingen die de kinderen vertellen, meebrengen, aangeven. Ik probeerde dit voor de kerstvakantie uit met de kring rond foto's van een grootouder. Deze kring is echt heel positief ervaren door de kinderen en door mij.
Een kringgesprek kan veel verschillende vormen aannemen, die ik graag wil uitproberen.
Beetje bij beetje zullen we andere dingen zien , horen, voelen leren tijdens ons dagelijks kringgesprek. Elke week blijf ik wel een toon- en vertelmoment houden. Dit op maandag want na een weekend is er meestal veel te vertellen. Maar de rest van de week zullen de kringmomenten anders ingevuld worden.
Het zal misschien even wennen zijn, maar het zal zoveel meer bieden denk ik.
Jullie zullen kunnen volgen op de blog.
Iedereen benieuwd?
Ik nog het meest.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

tof, ik ben benieuwd!!

vandaag kon ik ervaren dat de kinderen in een kringgesprek altijd wel iets te zeggen hebben maar dan inderdaad niet altijd iets beduidends.
je moet zelf al iets zinnigs te vertellen hebben om ze stil te krijgen, zoals toen ik materiaal meehad voor kinderen met spasticiteit.
ze zitten ook zo dicht op elkaar in de ronde, lekker gezellig, maar ze kunnen elkaar niet gerust laten...

vandaag probeerde ik met hen te focussen maar dat is niet goed gelukt
dat ligt uiteraard niet aan de kinderen maar vooral aan het feit dat de situatie niet zo goed afgestemd was op dat doel.
focussen is een manier om te luisteren naar je binnenkant maar is niet makkelijk in 2 woorden uit te leggen.

het komt er vooral op aan belevingen te erkennen met je volledige aandacht waardoor de beleving soms vanzelf verandert.

kinderen die focussen leren omgaan met gevoelens en hun beleving,
ze leren hun innerlijke wijsheid vertrouwen en zichzelf respecteren, verantwoordelijkheid te nemen en hun gedrag te veranderen.

ik wil het nog wel eens doen maar dan in een meer afgestemde situatie.

els

Anoniem zei

hunk,
hoe komt het dat dit nu op de eerste pagina staat?
els

Wendy zei

Els, dat lijkt me erg interessant.
Misschien eens proberen tijdens een namiddag? Dan hebben we iets meer dan een uur. Het hoeft ook niet zo lang te zijn. Laat maar wat weten. Wendy.

Anoniem zei

ik zal eens laten weten wanneer ik een dag verlof heb
els

katrien zei

Dit is een test. Joepie, het lukt weer!

Anoniem zei

dit is een test