donderdag 1 december 2011

Namiddag : een verhaal rond armoede.

De kinderen kregen in de namiddag het verhaal te horen van Seppe.
Seppe heeft geen warme laarzen of kousen. Hij heeft het heel erg koud en speelt niet mee op de speelplaats.
In de klas vertellen de kinderen dat ze hun schoen gaan zetten met een lijstje voor de Sint. Een beyblade, een lego auto, een mooie trein. Dat zijn de wensen van Jelle, Jonas en Sammie.
Seppe besluit ook zijn schoen te zetten met zijn verlanglijst. Hij wil het zelfde als Jonas, Jelle en Sammie.
Maar de volgende ochtend vindt hij nieuwe laarzen en rode sokken.
Nochtans vertellen Jelle , Sammie en Jonas dat ze wel alles kregen wat ze gevraagd hadden.
Seppe snapt het niet en schrijft een brief naar de Sint. Heeft die zich misschien vergist?
Seppe krijgt een brief terug van de Sint waarin die schrijft dat de mama van Seppe ook een brief schreef om warme laarzen en warm sokken te krijgen. Want zij kan die niet kopen. En zo wordt Seppe niet ziek, want de dokter kost veel.
Seppe snapt dit allemaal wel... maar wat had hij toch graag 1 speeltje gehad van zijn lijst.

Hier stopte het verhaal , de gezinnetjes van die ochtend mochten dan samen gaan zitten en een oplossing zoeken voor Seppe zijn probleem. Hoe zouden zij het verhaal doen eindigen?
Na een brainstorm, kwamen we weer allen in de ronde samen.
Elk gezin mocht vertellen wat zij zagen als oplossing.
- De mama van Seppe gaat geld vragen aan de juf en koopt dan een trein voor Seppe.
- Seppe ziet 's nachts 3 vallende sterren en wenst zich al zijn geschenkjes. En ja , de volgende ochtend vindt hij alles in de woonkamer.
- Seppe weent op school en zijn vrienden vragen waarom. Hij legt uit wat er is en de 3 vrienden besluiten om hun speelgoed af te geven aan Seppe. Zij hebben toch genoeg.
- De drie jongens spreken onder elkaar af dat zij hun nieuwe speelgoed aan Seppe geven want zij kunnen dat speelgoed toch weer vragen voor hun verjaardag aan hun ouders.

Wat een mooie oplossingen vinden jullie niet?
De kinderen hebben toen gestemd en de twee laatste verhalen hebben we wat samen gemixt om tot een einde van ons verhaal te komen.
Jullie kind zal elk een boekje krijgen met het verhaal zodat jullie het thuis ook kunnen lezen.

Maar toen kwam mijn grote vraag:
Jullie kiezen nu voor het verhaal als oplossing dat die 3 jongens hun nieuwe dingen weg geven.
Zouden jullie dat zelf ook doen?
Wat als de Sint dinsdag veel cadeautjes meeheeft voor de klas? Zouden jullie dat ook weggeven?
Toen ontstond er discussie.
Ja, neen, misschien... onze oude spelletjes wel... neen, al onze nieuwe geven af. En wat als er een bal bij zit? Wij hebben gene meer..
Kortom er werd nogal wat gediscussieerd.
Plots kwam het idee: wat als we de helft weggeven. En dan nog eens evenveel van onze oude spullen uit de klas?
Dat leek wel bij iedereen in de smaak te vallen.
Na rondvraag bleek dat dit wel kan.
Dus dinsdag vertellen wij de Sint dat hij de helft van de pakjes weer terug krijgt. (Nadat de kinderen samen overlegd hebben welke) en hij krijgt dan nog eens evenveel dingen uit de klas mee die we niet zoveel gebruiken.
We zijn fier op onze kindjes, dat mag je allen weten.
En ze zijn echt helemaal alleen tot dit besluit gekomen!!
Had je dat ooit gedacht?

5 opmerkingen:

Tom Minjauw zei

Deugddoend om te lezen.
Enorm tof dat de kinderen door het schoolproject bewust worden dat we hier toch wel in luxe leven, dat 'krijgen' niet zo altijd evident is, geven en delen positief is, en vooral dat kinderen over al die zaken leren nadenken en zich een mening vormen.
Bedankt

Tom

Koen zei

En het moet echt wel recht uit het hart zijn gekomen, want bij thuiskomst stond Andres er nog voor de volle 100% achter ... hartverwarmend ...

Karen zei

ja, het verhaal heeft echt indruk gemaakt. Ook hier, wout was er nog niet helemaal van bekomen dat seppe enkel laarzen en sokken gekregen had...

Mieke zei

Zo leuk , al die kinderen die thuis nog verder verteld hebben.
Wij zijn echt super gelukkig dat dit zo gewerkt heeft. Dit zal denk ik wel blijven plakken...

Anke zei

Knap van de 3de leefgroepers!