zaterdag 14 november 2009

Aan de slag met weetjes uit de expo van de week

Na elke expo bespreken we samen een aantal dingen.
- Hoe vond je de tijd? Een expo mag maximaal 10 min duren, mag ook minder maar liefst niet langer. Kinderen ondervinden dat 10 min. soms heel kort kan lijken en soms heel lang. De kinderen laten weten hoe zij de tijd aanvoelden bij een gegeven expo.

- Was het kind voorbereid? Heeft het dingen meegebracht? Heeft het geoefend.
De kinderen leren kijken naar de manier waarop een kind een expo brengt. Weet het kind wanneer het iets moet tonen? Leest het alles af of kan het een beetje dingen uit het hoofd vertellen? Heeft het thuis geoefend? Hoe kan je dat zien? ...

- Hoe werd de expo gebracht? Was het kind bang of zenuwachtig. Sprak het duidelijk, luid? Sprak het soms te snel? Kon je alles goed verstaan?

- HOe vond je deze expo? Kinderen geven hun mening over het onderwerp?

- Wat heb je geleerd? Zijn er dingen die je echt nog niet wist en nu geleerd hebt?

Nadien gaan we aan de slag in ons VIP boek. De kinderen van het tweede vullen een blad in met naam van het kind en het onderwerp van de expo. Ze schrijven op wat ze geleerd hebben en maken er een illustratie bij.
De kinderen van het eerste leerjaar tekenen iets en vertellen aan mij wat ze geleerd hebben. Ik noteer het bij de tekening.

Hieronder kan je even meekijken om je een beeld te vormen van de activiteit.



Geen opmerkingen: