vrijdag 30 januari 2009

Filosofiekring

Vandaag was filosoferen nog eens aan de beurt. Uit een boekje met onderwerpen om met kinderen te filosferen, haalde ik volgende vraag:

"Ben je liever alleen of liever met vriendjes?"

Ze kregen er ook nog een voorbeeld bij:

"Ja, ik ben liever alleen, want dat geeft me rust." De tegenstelling was echter: "Maar kan rust niet soms vervelend zijn? En vind je het niet eng om alleen te zijn? En ben je gemaakt om alleen te zijn? "

Alan beet de spits af: Ik wil niet alleen zijn want ik kan niet stil zitten, ik wil graag wild zijn met vrienden en ik kan niet alleen spelen.

Lucas reageerde: Maar wild zijn is niet altijd leuk, je kan je pijn doen.

Ja, zei Marthe, ik hou niet van wild zijn en dan doen mijn oren pijn van dat gekrijs. Ik ben wel graag eens alleen als ik TV kijk want mijn broer en zus babbelen er altijd door en dan hoor ik niks meer. Op op de computer ben ik ook liefst alleen. Wat wel leuk is met vrienden, dat is naar het zwembad gaan om samen te spelen, of een verjaardagsfeest.

Pepijn is ook liever alleen thuis, want zijn zus durft hem pesten , maar op school wil hij niet alleen zijn. Pepijn wist het plots ook duidelijk: IEDEREEN WIL WEL EENS ALLEEN ZIJN!

Emma is thuis ook liever eens alleen, voor de rust, want ze heeft soms ruzie met zus, maar Zoé heeft geen broer en zus, voelt zij zich dan alleen? Niet echt, vindt Zoé.En als ze niet alleen wil zijn vraagt ze wel een vriendje of een neefje om te komen slapen. Dan is dat dubbel fijn.

Arno wil niet graag alleen zijn, hij zoekt vrienden. Plots was hele klas vriend van Arno. Ze vertelden allemaal leuke dingen die ze met hem deden en hoe leuk ze het met hem wel vonden in de klas. Arno klaarde helemaal op!

Als je alleen bent, dan ben je soms ook een beetje bang, zei Dries. Vooral in zijn bed. Ja, beaamde Liese, dat heb ik ook en dan kruip ik onder mijn deken.

Ook Lucas is bang in zijn kamer, want die is helemaal zwart geschilderd met vuurtekens. Dat is zo omdat er dan niemand zou binnen komen,maar hij vindt het zelf ook wel wat eng.

Ine hartje vindt het ook vervelend als ze niet alleen is, dan maakt ze ruzie met broer. Maar Pepijn antwoordde daar weer: IEDEREEN IS WEL EENS BOOS OF PEST SOMS EENS.

En zo kwamen we tot de conclusie dat we eigenlijk wel eens graag alleen zijn op sommige tijden, maar dat we niet te lang alleen willen blijven.

Het meest opvallende was het alleen zijn in de kamer, nog veel kindjes hebben dan toch wel een bang gevoel...

Maar gelukkig weten ze dat mama en papa beneden waakt..

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat boeiend, zo'n filosofieronde. Lijkt mij heel interessant om samen met de kindjes te doen en te horen wat ze allemaal te vertellen hebben. Bedankt om hun ideeën via blog met ons te delen. Fijn om even een beetje vliegje in de klas te kunnen zijn ...
Katrien

Anoniem zei

Een heel interessante vraag.
Leuk om het verslag telezen en zo de kinderen te horen praten.
Hoebahoebahoeba hap hap hap plopt hier mijn hoofd binnen. Wij zijn twee vrienden.
En trouwens, na een lange tijd nog eens de hele website doorsurft.
Ge zijt gulder goe bezig. Chapeau.
Ge voelt dat de school leeft.