maandag 3 november 2008

Reclame

Bijna iedereen houdt van chocolade en toch maken ze er nog zo veel reclame voor. Waarom?
Dat konden de kinderen gauw vertellen. Vandaag bekeken we even welke 'trucjes' reclamemakers gebruiken om mensen aan te zetten voor hun product te kiezen.
Een eerste stap tot het kritisch leren omgaan met reclame...

Kinderen worden overspoeld door reclame. Ze zijn een mooie doelgroep omdat ze snel ergens voor warm lopen en de trucs niet altijd doorzien. De Cornflakes met Shrek erop zijn veel lekkerder dan andere, en met dat nieuwe drankje vinden echt alle meisjes je leuk. Hoe kun je je kinderen weerbaarder maken tegen reclame?

Allereerst door samen reclame te bekijken en aan je kinderen uit te leggen dat ze willen dat je iets gaat kopen. Je kunt dan samen bedenken wat de trucs zijn waarmee ze je proberen over te halen en of dat allemaal wel klopt. Als ze wat ouder zijn, kun je door middel van zakgeld laten merken hoeveel iets kost en dat ze niet alles kunnen kopen wat ze leuk vinden.

Geen opmerkingen: