zondag 21 september 2008

Vrijdag filosofieronde

Op vrijdag hebben we geen gewoon kringgesprek. Soms komt Balou langs. Daarmee leren we Frans praten. Vorige vrijdag leerden de kinderen : Bonjour, je suis...
... c'est mon ami.
Wie weet leert Balou hen ook nog andere talen dan Frans in het vervolg.
Deze vrijdag hadden we filosofiekring.
Samen met Mieke even filosoferen over een vraag. Vandaag was deze: Waarom leven wij?
Eerst wilde ik wel een antwoord op de vraag : Hoe weet je eigenlijk dat je leeft?
De antwoorden waren schitterend.
Silke zei bvb: Omdat we kunnen bewegen.
Pepijn vond dat je dat wist omdat je zoveel leuke dingen kan doen. Zoals in de hangmat liggen, schommelen, op de trampoline salto's maken. Duidelijk genieten dus.
Lucas wist dat hij leeft omdat hij lekkere frieten kan eten. En Gauke weet het omdat haar hart klopt.
Ine DT en Dries wisten het omdat je kan praten, kijken, horen , ruiken ...
En Alan zei gewoon: ik weet het omdat ik mezelf zie lopen...

Verder ging het gesprek dan over : leven we om te werken? Om naar school te gaan? Om centjes te verdienen? Om te trouwen?
Sommigen willen wel trouwen, anderen weer niet.
Sommigen willen trouwen om en zoon te krijgen en daarna de meisjes weg te sturen!!!
Daar zijn we natuurlijk even verder op ingegaan. Maar het hele gesprek neerschrijven lukt me niet.
Leuk om te doen met de kinderen. Ik geniet ervan.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo, tof om te lezen en zo weet ik wat jullie gedaan hebben want na een vraag wat heb je vandaag gedaan krijg je een antwoord dat hij het niet meer weet, maar het was altijd wel leuk.
Groetjes en tot ROOD,Adinda

Wendy zei

Vandaar... Ine vroeg me gisteren bij het slapen gaan: "Mama, waarom leven wij?" Ik wist niet waarom ze daar plots over begon. Blijkbaar was zij daar nog mee bezig.

Anoniem zei

Amai, geen makkelijke vragen in die filosofieronde! Wel fijn dat zo'n gesprek met de kinderen kan gevoerd worden. En grappige antwoorden. Leuk om te horen. Als de kinderen diezelfde vraag naar jou terugsturen, Mieke,als zij een antwoord van jou willen horen (op de vraag: waarom leven wij?), wat zeg jij dan daarop?
Katrien

Mieke zei

Ja, Katrien, ik zou proberen zeggen dat het waarom niet zozeer belangrijk is, maar wel het hoe je leeft.Dat je moet zorgen dat je genoeg dingen doet, die ervoor zorgen dat je blij bent dat je leeft.
Dit kwam niet aan bod deze ronde, maar dat kan wel voor een volgende keer.
Mieke

Anoniem zei

Dat is een heel mooi antwoord, Mieke!
Katrien