woensdag 28 november 2007

Over praatronde en kringgesprekken.

Beste allemaal,

Naar aanleiding van mijn nascholing rond kringgesprekken, wilde ik het één en ander eens uitproberen.
De praatrondes vervallen vaak in het tonen van knuffels, speelgoedbeestjes, boekjes of het vertellen van verjaardagsfeestjes, uitstapjes, uitgevallen tanden, pijntjes enz.…

Ik wil deze zaken niet minimaliseren en ik wil de kinderen zeker de gelegenheid blijven geven om zulke zaken te tonen of te vertellen, maar ik wil proberen om 1x in de week het rondemoment anders aan te pakken.

Op woensdag is er al 1x in de maand Frans met Balou. Dit blijft zo. De andere woensdagen wil ik met de kinderen aan de slag gaan rond een thema of rond een onderwerp dat door mij is aangegeven.
Of ik ga aan de slag met een bokaal waarin papiertjes zitten met allerlei vragen op.
a.h.v. deze vragen kan een gesprek ontstaan over van alles en nog wat.
Op die manier kunnen we kringgesprekken aangaan over zaken die ons bezig houden, leren we wat anderen denken over iets, leren we ieders mening respecteren.

Af en toe zal ik jullie medewerking nodig hebben, want de kinderen zullen soms van mij een opdracht krijgen die hulp zal vragen van jullie, ouders.

Volgende woensdag zou ik graag hebben dat elk kind een foto meebrengt van een grootouder. Liefst een foto waar die op staat toen hij/zij klein of jong was.
Het zou ook fijn zijn, als jouw kind in het kort kan vertellen waar de foto genomen is, of waarover de foto gaat.

We zien waar dit ons brengt.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Geen opmerkingen: