maandag 5 november 2007

Ik ben ik en alle anderen zijn anders

Voor de vakantie kwam er een jammertje in de ronde... iemand vertelde dat er met hem gelachen werd om zijn 'zijn'. Daarop stelde iemand voor dat we tijdens project misschien iets konden doen rond 'rare mensen'... over mensen die 'anders zijn', mensen met dyslexie, mensen met een handicap,...

Vandaag zijn we een gesprek gestart over belangrijke mensen en wie er het belangrijkste is van de wereld. Heel wat kinderen noemden 'belangrijke mensen' zoals een burgemeester, een koning, een president,... tot iemand vertelde dat zijn grote broer voor hem het belangrijkste was...heel fijn om het te hebben over het verschil tussen 'in het algemeen' belangrijk zijn, of belangrijk 'voor iemand' zijn.

Zo hadden we het ook over de aardigste of de liefste van de wereld. Amai...wat zijn de mama's geliefd! Ook papa's, oma's, opa's, tantes, meters en peters kwamen aan bod hoor :-) Toen ik hen vertelde dat ik iemand heel bijzonder had meegebracht (wel de aardigste van de hele wereld), dat ik hem in een doos gestopt had, en dat die in de gang aan het wachten was, werden ze wel heel nieuwsgierig. Om beurten mochten ze eens gaan kijken in de doos. Vraag thuis maar eens wie ze dan zagen...!

We keken ook naar enkele speciale prenten. Telkens was er meer te zien dan wat we eerst zagen. Niets is wat het (meteen) lijkt!



Na een gesprek maakten we een tekening over waar we goed in zijn. Iedereen bedacht zelf waar hij of zij goed in is en maakte dit duidelijk met een tekening en een tekstje erbij.

Ondertussen werkten enkele kinderen van het tweede leerjaar aan een expo over dyslexie. Daar hebben ze uiteraard de komende projecttijden nog wat werk aan. Wanneer ze klaar zijn, brengen ze dit voor de groep.

Kortom... een boeiend onderwerp. Ik ben benieuwd wat er nog allemaal uit de bus komt.

Tijdens de fruitjesronde was er even tijd voor het laatste deel uit het boek van 'een zusje uit een vliegtuig'. Het sloot mooi aan bij waar we mee bezig zijn: 'ik ben ik en alle anderen zijn anders'.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

ik ben zeer enthousiast over dit thema. overal wat meer diversiteit
en weten dat iedereen anders is, maakt het leven boeiender en draaglijker volgens mij
els

Liesbeth zei

Ik heb thuis geen kindje dat kan vertellen wie er in de doos zat. Ik ben wèl héél nieuwsgierig. 't Wordt tijd dat ik eens langskom, zeker... Als alles meezit, komen Rozanne en ik volgende week naar De Klaproos en hopelijk krijg ik dan het antwoord :)
Vele, vele groetjes!!!

Liesbeth

Wendy zei

Liesbeth,ik denk dat de kinderen het heel fijn zouden vinden om het voor jou aardigste kindje eens te ontmoeten. Tot binnenkort! Wendy.

Anoniem zei

hoi ,
hanne heeft mij verteld wat er in de doos zit maar ze snapte niet wat dit in de doos zit te doen???!!!misschien moet er toch eens dieper op ingegaan worden. voor de rest is ze wel enthusiast over het mini-project en kijkt ze al uit naar het bezoek van els ( mama luka) en het bezoek aan annemie

Wendy zei

Enkele kinderen snapten het inderdaad niet meteen (dat van de doos). We hebben er dan wel even over gesproken. Misschien moeten we dat kort nog eens doen.

We zijn niet gestart zoals een gewoon project (met kiezen en stemmen). Ik heb de indruk dat het wel tot een heel fijn project aan het groeien is.